1. HemRight-pointing Arrow Icon
  2. NyheterRight-pointing Arrow Icon
  3. Regeringen vill stoppa reklam från casinon

Regeringen vill stoppa reklam från casinon

Av

Hampus Konradsson
Hampus KonradssonVerified Author Icon

Sedan starten av 2019 så råder det nya regler för casinon som drivs av svenska spelbolag. De två största frågorna gäller marknadsförning och spellicens. Efter den 1 januari 2019 så krävs det att man som spelbolag har en svensk licens för att bedriva spel. Denna licens delas ut av spelmyndigheten. För att få licensen krävs det självklart att man lever upp till de krav som ställs. Det innebär t.ex. att man ska betala skatt i Sverige istället för i det land man är verksam i. Den andra delen handlar om marknadsföring och reklam. Regeringen vill se ett krafttag mot just reklamen som man idag tycker är för aggresiv och i alldeles för stor omfattning.

Måttfull reklam?

Älg i casinostugan

Från regeringens sida så krävde man en måttfylldhet gällande casinoreklam. Vad ”måttfull reklam” egentligen är vet ingen. Därför har vi knappast sett någon minskning av reklam för betting- och casinosidor efter de nya lagarna trädde i kraft. Detta innebär nu att regeringen åter igen vill samla spelbolagen för att få ner reklamen. Dels för att den anses aggresiv, men även för att skydda mot spelberoende & spelmissbruk av casinospel. Skulle man vara en spelmissbrukare så kan det vara otroligt påfrestande att hela tiden bli påmind av spel. 

Oavsett om du vill se på TV, lyssna på radio eller åka i kollektivtrafiken. Tidigare under året så bad regeringen, med Ardalan Shekarabi i spetsen spelbolagen att själva komma upp med en plan för minska reklamen. Problemet är däremot att svenska casinobolag på exempelvis Malta behöver reklamutrymmet. Som casino är det just marknadsföringen som är viktig, och det gäller att bli ett välkänt varumärke. Vilket man etablerar om man satsar på hård reklam. Vi har sett många lyckade reklamkampanjer från exempelvis Rizk casino, eller varför inte den nu mer välkända älgen Ture från Casinostugan

Dessa spelsidor hade inte alls varit såpass stora utan hjälp av deras marknadsföring. Efter att spelbolagen inte lyckats med att skapa gemensamma regler, och reklamen inte blivit mindre så kommer nu regeringen vara tvungna att återigen försöka påverka branschen. Därför är det inte helt otänkbart att det snart blir ytterligare regeländrningar för bolagen. Det kommer garanterat bli aktuellt att skriva mer om detta i framtiden. Just nu är vi inne i ett stadie där det skriks efter förändring men inget händer.

Som huvudskribent hos Nät-casino.se sedan start har Hampus Konradsson hunnit utforska en hel del casinon och ämnen relaterade till casinospel på nätet. Innan hans resa som skribent startade har han jobbat inom olika iGaming-bolag på Malta, där ansvaret främst legat på kundsupport men även marknadsföring. Han finner den konstanta förändringen inom industrin spännande och ser alltid fram emot lanseringar av nya casinon på den svenska marknaden för casino på nätet.

Skribent
Vi använder oss av Cookies för att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen. Genom att klicka på acceptera godkänner du vår cookie policy.