Mr Green hör till ett av de mest välkända nätcasino på den svenska spelmarknaden. En av orsakerna till att detta casino har blivit så populärt är ett historiskt starkt varumärke. Detta varumärke förknippas med deras maskot Mr Green med sin kännspaka gröna kostym och charmiga utstrålning. De har genom åren jobbat hårt med att göra honom så igenkännbar som möjligt och att göra casinot ett med karaktären.Moderbolaget William Hill har precis släppt ett pressmeddelande där de säger att Mr Green den senaste tiden har börjat gå vilse. De menar att casinot har börjat avvika för mycket från grundpelarna i deras marknadsföringsstrategi och tappat sin identitet. Deras mål är därför nu att försöka återgå till den starka brandingen som en gång gjorde dem så populära.
Undersökning visade att varumärket hade tappat sin popularitet
I början av 2020 genomförde William Hill en stor marknadsundersökning om alla sina casinon och spelsajter. I denna undersökning ställdes frågor till deltagarna angående hur de uppfattar varumärket och vilka åsikter de har om det.Spela på dessa online casinos
18+ – Min. insättning 100 kr – Omsättningskrav= x35 – Endast nya spelare – bara en gång per hushåll/IP – Spela ansvarsfullt – Stodlinjen.se (020-819100) – Spelpaus.se – Regler & villkor gäller
Undersökningen visade att spelare hade börjat anse att Mr Green inte längre representerade casinots grundprinciper. En annan slutsats som drogs var att spelare såg Mr Green som en casinovärd istället för en spelare. Deltagarna i undersökningen kände inte igen sig själva i karaktären.Charlotte Emery, huvudansvarig för Mr Greens branding, instämmer och har berättat att det är dags för Mr Green att modernisera sitt varumärke. “Varumärket växte väldigt snabbt då vi lanserade casinot år 2008. Då pandemin började kände vi att det var dags att ge tillbaka honom värmen som vi kände att han utgav då casinot lanserades. Vi ville återskapa den förbindelse som spelare hade känt till Mr Green sedan start.”, berättar Emery. “Vi har gått tillbaka till Mr Greens rötter och tagit tillbaka hans attribut som gjorde honom till en spelare istället för en värd. Vi ville göra honom lite mer äkta istället för en karaktär som sitter i sin villa medan han visar spelare en digital värld”, fortsätter Emery. “Han är nu en spelare bland med andra spelare igen”.William Hill har också utvecklat en reklamkampanj som de delar upp i 3 olika delar. Casinodelen, bettingsidan och Cirque kommer var och en fokusera på en unik sida av Mr Greens personlighet. Reklamerna filmades i Australien och visas idag i Mr Greens nyckelmarknader - Irland, Spanien, Finland och Storbritannien. I slutet av September 2021 kommer dessa reklamer också börja visas i Danmark, Lettland och Sverige. Detta är första gången Mr Green har genomfört en reklamkampanj på global nivå där hela deras internationella team har varit medverkande. Detta kommer också säkerställa att spelare från olika ställen i världen alla kommer ha samma uppfattning om Mr Green.
Köptes 2019 av William Hill
Mr Green grundades 2007 och casinot lanserades 2008. I oktober 2018 uppdagades det att det stora casinokonglomeratet William Hill hade lagt ett bud på Mr Green. Budet var på 242 miljoner pund vilket motsvarar nästan 3 miljarder kronor. Vid budets stund var Mr Green noterade på Stockholmsbörsen och januari 2019 slutfördes affären. Företaget har sitt huvudkontor på Malta.Som huvudskribent hos Nät-casino.se sedan start har Hampus Konradsson hunnit utforska en hel del casinon och ämnen relaterade till casinospel på nätet. Innan hans resa som skribent startade har han jobbat inom olika iGaming-bolag på Malta, där ansvaret främst legat på kundsupport men även marknadsföring. Han finner den konstanta förändringen inom industrin spännande och ser alltid fram emot lanseringar av nya casinon på den svenska marknaden för casino på nätet.
Skribent