Kindred Group är ett spelföretag som bland annat driver de populära nätcasinona Unibet och Maria Casino. Det har alltid varit ett företag som visat att de tar ansvarsfullt spelande på fullaste allvar. Nu meddelas det att 75,5% av deras spelare som uppvisat tecken på spelproblem har reducerat sitt spelande. Hur är det egentligen möjligt och varifrån kommer denna information?
En banbrytande överenskommelse om publicering av statistik
Det var under hösten som tre spelföretag aktiva på den svenska marknaden lovade att var sjätte månad publicera statistik från deras arbete med ansvarsfullt spelande till Spelinspektionen. Dessa företag är Kindred Group, ATG och Svenska Spel. Med denna redovisning vill de visa framgången av deras procedurer för att minska spelmissbruk.
Henrik Tjärnström, VD för Kindred Group, berättar “Vårt beslut att tillsammans med ATG och Svenska Spel publicera viktig information om konsumentbeteende är bland annat ämnat åt våra aktieägare. Denna information hjälper dem följa och förstå hur vi med hjälp av regleringar, teknologi, forskning och genom mänsklig interaktion jobbar med att förhindra problemspelande.”
“Vi är övertygade om att en mer faktabaserad och öppen dialog bidrar till en mer hållbar marknad och vi hoppas andra aktörer följer vårt spår”, fortsätter Tjärnström.
Statistik från Kindred Group
Statistiken från Kindred Group för det sista halvåret 2022 visar att företaget kontaktade 0,5% av deras aktiva spelare. De som kontaktades var spelare som visade tecken på problemspelande. Av de som kontaktades minskade 76,8 procent sitt spelande. Statistiken visade också att de som reducerade sitt spelande minskade sina insättningars storlek i genomsnitt med 75,5 procent. Utöver det valde 1,4 procent av de kontaktade att genomföra en självavstängning i mindre än 6 månader medan 0,5 procent valde att stänga av sig längre än 6 månader.
Statistik från Svenska Spel
Svenska Spel kontaktade en större del av sina aktiva spelare än vad Kindred Group gjorde. De kontaktade 4,2% av sina spelare varav 75% eventuellt reducerade sitt spelande. Detta är rätt så intressant. Det visar möjligtvis att Kindred Group skulle ha kunnat kontakta en större del av sina spelare och på så sätt få ett ännu bättre resultat. En annan teori är att ett samtal från ett spelföretag kan vara en varningsklocka som får spelaren på andra tankar även om de spelar relativt ansvarsfullt. Spelare hos Svenska Spel minskade däremot sina insättningar till en betydligt mindre grad än vad de gjorde hos Kindred. Insättningarnas storlek minskade med 49,8% hos Svenska Spel i jämförelse med 75,5% hos Kindred. Antalet självavstängningar hos Svenska Spel var högre, med 9,5% som valde stänga av sig för mindre än 6 månader och 3,4% som valde stänga av sig för längre än 6 månader.
Statistik från ATG
Från den 1:a juli till den 31:a december hade ATG kontaktat 1,4 procent av deras aktiva spelare. Det intressanta med ATG är att bara 52,4 procent av deras spelare minskade sitt spelande efter att de hade blivit kontaktade. Vad det kan bero på är vi inte säkra över. Möjligtvis kan det ha att göra med att spelföretagen erbjuder olika spelformer. Medan Svenska Spel och Kindred erbjuder casinospel så har ATG bara trav. Trav är kanske en mer accepterad spelform som ofta spelas socialt vilket kan vara en sak som bidragit till motviljan att minska sitt spelande. Insättningarnas storlek minskade med 64,9% hos de spelare på ATG som reducerade sitt spelande. 1,5 procent av de som kontakts valde att genomföra en självavstängning i mindre än 6 månader medan 2,2 procent valde att stänga av sig längre än 6 månader.
En trend som möjligtvis startades av Paf
Det enda andra företaget på den svenska marknaden som har gjort något liknande är Paf. Redan 2019 publicerade de statistik om sina kunders spelbeteenden. Det var möjligtvis det första nätcasinot i världen som hade gjort något liknande. Statistiken de publicerade visade hur en liten del av deras spelarbas stod för majoriteten av deras omsättning. Ungefär 10% av deras spelare spelade för mer än 300 000 kronor per år. En annan intressant sak som är orelaterat till ansvarsfullt spelande var att drygt 31% av spelarna hos Paf var vinnande spelare. Cirka 67 procent av Pafs spelare spelade för mellan 0,10 till 80 000 kronor vilket också är intressant eftersom det delvis visar att majoriteten av spelare spelar relativt ansvarsfullt. Med det sagt måste man komma ihåg att summan en spelare spelar bort inte alltid reflekterar om spelaren har ett problem eller inte. Spelare kommer helt enkelt från olika bakgrunder och 10 000 kronor kan vara livsviktigt för en del spelare medan det är småpengar för andra. Hur som helst är det en intressant trend från spelbolag att publicera dessa siffror. Det ger oss alla en bättre insikt i spelbeteenden och så får både tillsynsmyndigheter och nätcasinon större möjligheter att främja ansvarsfullt spelande.
Som huvudskribent hos Nät-casino.se sedan start har Hampus Konradsson hunnit utforska en hel del casinon och ämnen relaterade till casinospel på nätet. Innan hans resa som skribent startade har han jobbat inom olika iGaming-bolag på Malta, där ansvaret främst legat på kundsupport men även marknadsföring. Han finner den konstanta förändringen inom industrin spännande och ser alltid fram emot lanseringar av nya casinon på den svenska marknaden för casino på nätet.